Forside » Om computerspil » Spilgenrer
PEGI TOOL BOX


Planlæg debataften


Om computerspil


PEGI aldersmærkning


Spilpolitik


PEGI ambassadører


Om PEGI TOOL BOX


Materiale/download




Spilgenrer

Computerspil kan inddeles på mange forskellige måder – for eksempel i forhold til deres tema, grafik og platform. Vi har valgt at fokusere på det, vi tror, er vigtigt for forældre og pædagoger, og som kan sætte dem i stand til at finde rundt i udbuddet af computerspil. Det betyder, at nogle af genrerne overlapper lidt, fordi vi har valgt at trække nogle af de genrer frem, som typisk spilles af børn. Der er tale om rollespil, adventurespil, strategispil, actionspil, virtual life, party games, puzzles og klassiske spil. Fælles for alle disse genrer er, at de både kan tage udgangspunkt i børne- og voksenuniverser og at de både kan spilles alene og sammen med andre. Desuden kan flere af disse spilgenrer både spilles on- og offline.

Rollespil
Computerrollespil har deres historiske udgangspunkt i de fysiske rollespil, men adskiller sig meget fra dem. De bygger typisk på velkendte genrer som fantasy eller science fiction. Spilleren får en karakter, som han løbende kan gøre klogere, stærkere og dygtigere ved at løse opgaver og kæmpe mod andre figurer i spillet. Den centrale aktivitet går altså ud på at forbedre karakteren og hans ejendele og våben, så man kan kaste sig ud i større opgaver og kæmpe mod større modstandere.

Rollespil kan både spilles offline og online. I online rollespil er der mulighed for at alliere sig med andre spillere for at kæmpe mod modstandere eller bare ”hænge ud”. Det kan gøre spilaktiviteten mere alsidig og udfordrende, og mange anser derfor online rollespillet for at være en genre i sig selv.

Typiske rollespil: Diablo, Elder Scrolls, Star Wars
Typiske online rollespil: World of Warcraft, Everquest

Strategispil
I strategispil koncentrerer man sig ikke om en enkelt figur men om en hel hær. Ligesom rollespillet tager de typisk udgangspunkt i klassiske fiktionsgenrer som fantasy og science fiction, men man ser også flere strategispil, der bygger på historiske slag. I strategispil handler det om at sammensætte de rigtige enheder og bruge dem strategisk. Her går den centrale aktivitet altså ud på at økonomisere med sine ressourcer, prioritere mellem enheder og styre dem rigtigt i kamp.

Flere strategispil kan spilles over Internettet, men det foregår ikke helt på den samme måde som online rollespillet. I online rollespillet er spilverdenen permanent: Spillets verden fortsætter med at eksistere, også når spilleren melder sig ud. I online strategispillet er spillets verden midlertidig: Den oprettes af en gruppe spillere i forbindelse med det enkelte spilforløb, og den ophører med at eksistere, når den sidste spiller har meldt sig ud.

Typiske strategispil: Civilization, Warcraft, Starcraft

Adventurespil
I adventurespillet er det gåden, der er i centrum. I denne genre præsenteres man for et mysterium, man skal løse ved at undersøge omgivelserne og tale med figurer i spillet. Der trækkes på mange typer af universer, men detektiv temaet går ofte igen, da det netop går ud på at gennemskue skjulte sammenhænge i spillets verden. I adventurespillet består den centrale aktivitet altså i at samle og kombinere genstande og informationer for at få adgang til mere af spillets baggrundshistorie.

Typiske adventurespil: Prince of Persia, Syberia, Grim Fandango

Actionspil
Helt overordnet handler actionspillet om at være hurtig og præcis og mestre teknologien perfekt. Det kan imidlertid komme til udtryk på mange måder, og vi har derfor valgt at lave en underinddeling med de mest typiske former: Skydespil, kampspil, sportsspil, action-adventure og platformsspil.

Skydespil
Som det fremgår af navnet, handler skydespillet om at skyde. Man skal være hurtig på aftrækkeren, hvad enten man befinder sig på en rumbase i fremtiden eller ved fronten under anden verdenskrig. Her gælder det altså om at skyde før man selv bliver skudt, bl.a. andet ved at finde de rigtige gemmesteder og de rigtige våben.

Skydespil spilles ofte sammen med andre og her kan spilaktiviteten godt komme til at handle om mere end at mestre teknologien. For eksempel kan man ofte spille i hold, hvor det også bliver et spørgsmål om at koordinere sine handlinger indbyrdes og supplere hinandens fortrin og mangler.

Typiske skydespil: Counterstrike, Battlefield, Crysis

Kampspil
I kampspillet er skydevåbnet skiftet ud med kampsportsteknikker. Her skal man gøre det af med sin modstander ved hjælp af klassiske kampsportsdiscipliner eller simpel ”streetfight”. Her gælder det altså om at gennemskue modstanderens svagheder og finde det rigtige modangreb på det grundlag. 

Typiske kampspil: Tekken, Mortal Kombat, Virtua fighter

Sportsspil
I sportsspil indgår action-elementet som led i en sport. Det kan f.eks. være fodbold, hockey eller racerløb. I alle tilfælde afhænger spillerens succes af, at han er i stand til at overskue spillet og handle hurtigt på den baggrund.

Typiske sportsspil: Fifa, NHL

Action-adventures
Action-adventures er egentlig en blandingsgenre. Når vi alligevel har taget dem med her skyldes det, der efterhånden er så mange af dem, at de etablerer en genre i sig selv. Her kombineres actionelementet – ofte i form af skydespillet – med adventureelementet, hvor spilleren skal løse forskellige opgaver. Action-adventurespillet kan tage udgangspunkt i mange typer af fiktionsgenrer som fx gangstergenren (Grand Theft Auto), moderne action (Tomb Raider) og gysergenren (Resident Evil).

Typiske action-adventure spil: Grand Theft Auto, Tomb raider, Resident Evil

Platformsspil (”mariospil”)
Platformsspil er i virkeligheden også en form for action-adventures, men vi har valgt at trække dem frem, fordi man finder rigtig mange børnespil i denne gruppe. Genren hedder som den hedder, fordi den bygger videre på de gamle arkadespil, man kunne spille rundt omkring på grillbarer og i indkøbscentre i 1980’erne. Her var grafikken ikke så avanceret, og spilaktiviteten bestod typisk i at hoppe fra platform til platform for at samle ting op, undgå fælder og slås med modstandere (evt. screenshot). Nyere platformsspil følger stort set de samme principper, bortset fra at 2D grafikken er blevet erstattet med 3D grafik. Der typisk tale om nuttede, tegneserieagtige figurer som f.eks. Mario, Sonic og Rachet & Clank.

Typiske platformsspil: Super Mario, Rachet & Clank, Sonic the hedgehog

Virtual Life
Virtual life spillene er egentlig vokset ud af strategigenren, men konkurrenceelementet er her blevet erstattet med omsorg for figurerne, konstruktion af scenarier og hjemmet som det centrale tema. I The Sims kan man for eksempel designe en familie og det hus, den bor i, og lade forskellige dramaer udspille sig indenfor denne ramme. Den centrale spilaktivitet består altså i at styre sine figurers handlinger sådan at deres liv udvikler sig i bestemte retninger.

Typiske virtual life spil: The Sims, Nintendogs

Party games
Party games er fællesbetegnelsen for en række spil, der flytter handlingen væk fra skærmen og ud mellem spillerne. Det sker typisk ved hjælp af alternative input-former som for eksempel dansemåtten, hvor man skal træde på forskellige felter. Den centrale spilaktivitet består her i at udføre ”sit nummer” på bedste vis – og gerne i selskab med nogle venner. Mange party games har musik som tema, men det er ikke en forudsætning.

Typiske party spil: Singstar, Dance Dance Revolution

Puzzles
I modsætning til mange af de genrer, vi har været inde på indtil nu, lægger puzzle-spillene op til en kortvarig adspredelse. Der er tale om simple spil, som ofte benytter abstrakt grafik frem for egentlige fiktive universer. Den centrale spilaktivitet består typisk i at overskue og manipulere et grafisk univers, der bliver stadig mere indviklet. I bubble-trouble skal man for eksempel skyde små bolde uden selv at blive ramt af dem, og i tetris skal man placere blokke i forskellige farver og former sådan, at de danner hele rækker.

Typiske puzzle spil: Tetris, Bubble-Trouble, Lumines.

Klassiske spil
Som det fremgår af navnet, har klassiske spil form af gammelkendte bræt- og kortspil, der er blevet overført til computeren. Det kan for eksempel være skak, backgammon eller syvkabale.

Typiske klassiske spil: Computerskak, Hjerterfri.

Printvenlig udgave       



Computerspil kan inddeles på mange forskellige måder – for eksempel i forhold til deres tema, grafik og platform.